Eda Lee jsme měli plné zuby. Pil nám krev. Jako starosta měl obrovský přístup k ekonomickému a politickému kapitálu. Když my jsme měli sotva jednu umolousanou kancelář deset minut jízdy od centra San Francisca, on jich měl deset na prominentních pozicích po celém městě. Jeho rozpočet na kampaň se s naším nedál srovnávat. Když jsem ale viděli tohle video, museli jsme se sklonit. A zároveň jsme věděli, že volby starosty San Francisca v roce 2011 jsou rozhodnuté. Náš kandidát nakonec skončil až devátý s desetkrát méně hlasy než Ed Lee.
V žádném případě netvrdím, že tento videoklip rozhodl volby, ale řeknu vám 8 důvodů, proč je to výborný příklad excelentního politického marketingu.
1. Zcela přerámovává předvolební kampaň
ve prospěch kandidáta
Tady bude potřeba trocha
kontextu. Ed Lee byl v polovině volebního období po jmenování bývalého
guvernérem ustaven městskou radou dočasným starostou se závazkem, že nebude
kandidovat ve volbách 2011. Tento slib porušil a všichni protikandidáti kvůli
tomu na něj útočili. Byla to hlavní výtku, která měla v očích voličů snížit
jeho morální integritu. Jak na něj útočili protikandidáti jde vidět třeba tady:
Videoklip staví tento argument do pozadí vhodným framingem. "Ed Lee is too legit to quit," omílá pořád
dokola refrén. V úvodním scéně vidíme dialog:
1: Uvažuju, že bych podpořil
kandidaturu Eda Lee.
2: Ed Lee? Není jen dočasný
starosta?
3: Je, ale musí pokračovat. Je
moc dobrý na to, aby odstoupil.
Čti: Důležité nejsou sliby, ale
jeho výkon. Zarámování podsouvá voličům preferované čtení reality. Upozaďuje
rozměr morálky a dodržení slova a staví nad něj (domnělou) politickou kvalitu.
2. Využívá přesně zacílený
endorsement
San Francisčané jsou blázni do
několika věcí: basebalový tým SF Giatns, technologické společnosti ze
Silicon Valley a zábavní průmysl. Sport, filmy a písničky vychází z toho, že
jsou Američané, a technologické společnosti jsou mantra specificky pro
Kalifornii. Ve videoklipu vystupuje ta nejlepší směsice podporovatelů. Skupina
Black Eyed Peas, rapper MC Hammer z Oaklandu, který je přes most od San
Francisca, nejpopulárnější hráč Giants Brian Wilson, Marrisa Mayer, členka top
managementu Googlu, představitelé Youtube a Twitteru, který sídlí přímo v San
Franciscu a je častým tématem politických debat v tomto městě.
3. Ve videu vůbec nevystupuje
samotný kandidát
Ed Lee ve videu nic neříká, nic
netvrdí. Pokud se jeho záběry objeví jsou zremixované tak, aby to vypadalo, že
rapuje před svými voliči. Když něco tvrdí třetí osoba, zpochybňujeme to přirozeně méně,
než když to tvrdí samotný mluvčí / kandidát. O to víc, když vám to říkají důvěryhodné
populární osoby.
4. Je to vtipné
Od začáteční scény až po konec je
videoklip prošpikovaný vtípky. Některé z nich nemusí bez znalosti kontextu být
srozumitelné. Například na začátku vymýšlí lokálně populární muzikant Ashkon oslavné rýmy na Eda Lee, kterými by ho podpořil. Jenže to nějak není
ono. Pak na scénu přichází MC Hammer a Ashkonovi to docvakne. Ed Lee is too legit to
Quit. Je to remix a variace na starý hit tohoto rappera se stejným názvem. Celý
klip je provázen vtipnou gestikulací dvojky, elka a podříznutí krku, které
předvádí i v obleku oděný bývalý starosta.
Videoklip stejně jako celá kampaň
taky pracuje s výrazným knírkem kandidáta. Působí to jako sebekarikování a
politika to činí méně vážným v tom dobrém slova smyslům (taky se tomu říká
"být blíž masám").
5. Videoklip je v podstatě
apolitický
V kontrastu s ostatními
kandidáty, kteří v televizních reklamách mluvili o reálných politických
tématech, máme spíš pocit, že sledujeme popový videoklip než politické video.
Svíjející se krasotinky, diskotéková
svělta, rap, vtipné tanečky. Vůbec nemusíte vědět, o co v San Franciscké
politice jde, a klip si i tak užijete.
6. Vše je zasazeno do důvěrně
známého kontextu
Záběry na známá panoramata San
Francisca jako je Golden Gate Bridge a typický vzhled ulic ubezpečují diváky.
Ti se cítí jako doma. Odbourávají se jim bariéry, které by mohly vést k
nejistotě, zpochybňování nebo odmítání poselství videa. Kandidát Ed Lee je známou
fintou sémantické krádeže ztotožňován se San Franciscem.
7. Je to drahá produkce s přirozeným potenciálem k PR efektu
Už díky profi videoklipovému
vzhledu a účastí hvězd je každému jasné, že video nevzniklo za pár dolarů v
garáži. Klip kopu zcela jinou ligu než videa všech protikandidátů. Zatímco ta
pravděpodobně moc vzrušení a buzzu nevyvolají, 2 Legit 2 Quit má přirozený
potenciál k volnému PR efektu a taky virálnímu šíření. Doposud má více
zhlédnutí, než kolik voličů se zúčastnilo voleb (i když já ho třeba viděl asi
dvacetkrát a taky už je půl roku po volbách).
8. Působí to jako oslava
vítězství
V tomto videu se Ed Lee nepouští
do žádného politického boje, ideologických nebo programových půtek. Prostě je
cool a podporují ho všechny celebrity místního zábavního průmyslu a byznys
světa. A ani o sobě nemusí nic říkat. Videem tohoto typu se vyděluje od zbytku
soupeřícího davu a jako by říká "Veďte si dál své žabomyší spory. V těchto volbách je k mání jen jeden mandát, a ten je dávno můj."
Pro srovnání se podívejte na video našeho kandidáta Tonyho Halla a srovnejte. Nemyslím, že je špatné, ale Ed Lee je
prostě too legit to quit.