pIšQworky - nejlepší marketingový počin na středních školách a revoluce v českém školství

27 000 hráčů, 522 škol, 1 053 týmů, ceny a dárky za milion korun, záštita všech krajů a MŠMT, Masarykova univerzita jako spolupořadatel.

Titulek možná zní chvástavě a budu rád, když mi napíšete do komentářů, že se mnou nesouhlasíte, a ukážete něco lepšího, ale asi to budete mít těžké, protože pIšQworky za pět let mimo jiné:

Zasáhly většinu středních škol v České republice.
Uvítaly přes 50 000 hráčů.
Uspořádaly přes 400 turnajů po celé republice.
Vyškolily stovky středoškoláků v pořádání eventů.
Vyprodukovaly stovky mediálních výstupů (print, TV, rozhlas, web).
Získaly podporu od ministrů, hejtmanů, miliardářů.
Udělaly desetitisíce fotek šťastných středoškoláků v akci.
Poskytly pěknou brigádu přibližně stovce vysokoškoláků a středoškoláků.
Na mnoha školách vypěstovaly kult, který jde daleko za hranice samotné soutěže.


Většina alumni o pIšQworkách hovořila na svých pracovních pohovorech. Dnes jsou z nich manažeři, obchodníci, podnikatelé, marketéři, právníci a jiní úspěšní profesionálové

Kult a love brand

pIšQworky se stali kultovním love brandem. Značka už si žije svým vlastním životem. Na některých školách mají vitríny jen pro poháry z našich soutěží, pod značkou pIšQworky si studenti sami organizují turnaje, natáčí videa, píší články. Znají je snad všichni kantoři, které školím v marketingu (taky máme na všech školách obří plakáty). Každou chvíli na mě z Google Alerts vyskočí něco, co mi vezme dech. Náš longtail je pěkně huňatý a barevný. Tak trochu sen každého marketéra.

pIšQWorky na náměstí
pIšQworky na náměstí

Autentický plakát studentů
Autentický výtvor studentů
pIšQworky jsou love brand
pIšQworky jsou love brand

Piškvorka Piškvorová
Limitovaná edice woodoo panenek: Piškvorka Piškvorová měla i svůj Facebookový profil

Nejefektivnější marketing

Ještě jedno odvážné tvrzení si na úvod dovolím: Umíme ze všech českých nestátních subjektů nejefektivněji oslovit střední školy a přimět je k akci. Jak jinak bychom přiměli 522 škol, aby dobrovolně (sic 1) uvolnili děti ze školy na hraní piškvorek (sic 2), poslali s nimi kantora, za kterého musí někdo suplovat, zaplatili jim cestovné a uhradili za ně startovné? A to ani nemluvím o tom, že na řadě škol kantoři organizují školní kola, soutěž promují na webu, na Facebooku, ve vyučování, ve školním rozhlase. Na turnaje se chodí osobně podívat ředitelé. Zažil jsem i jednoho ministra školství (o starostech a zastupitelích ani nemluvím). V některých okresech se školy přetahují o to, kdo bude hostit oblastní turnaj.

Ministr Dobeš hraje pIšQworky v roce 2010
Ministr Dobeš hraje pIšQworky.


„Jak přimět školy, aby dobrovolně uvolnily děti ze školy na hraní piškvorek a ještě za to zaplatily?“

Efektivní oslovení českých středních škol se soutěží je know-how, které z nás chtělo dostat už několik firem (a tím myslím agentury i velké nadnárodní korporace). Jednání zatím nikdy nedopadla, protože jednak si společnosti většinou myslí, že jim to předáme zdarma - což bych ještě pochopil, že chtějí vyzrát na mladé naivní studenty -, ale pak si - a to je mnohem vážnější - myslí, že můžou komunikaci našroubovat na zcela sračko***í produkt. Na nějakou ptákovinu, které se bude věnovat jeden zaměstnanec po odpoledních. To ale nemůže fungovat. Můj kvalifikovaný odhad: jedny pIšQworky = cca 5 000 člověkohodin práce. Produkt neošidíte. Nebo ošidíte. Ale pak s ním na trhu neuspějete.

Rektor a miliardář: Oba podporují pIšQworky
Rektor a miliardář: Oba podporují pIšQworky


Oslovování škol je know-how vybroušené časem. Samozřejmě jsme zkoušeli všechno možné včetně spotů na MTV (zpětně se tomu celkem směju) a malování křížků a koleček na náměstích, až jsme nakonec kampaně vybrousili identifikací těch nejefektivnějších kanálů. No asi to tušíte: je to direct email (a zde bych mohl podotknout, že nepoužíváme Mailchimp, ale máme vlastní vyvinutou massmailngovou aplikaci) a direct mail. A po pěti letech už i nezanedbatelné word-of-mouth. Mezery máme v SEO, ale zkrátka dáme více na push než na pull.

Promo pIšQworek u mediálních partnerů
Promo přes mediální partnery

Banda studentů managuje 100 eventů, 100 organizátorů a třičvrtěmillionový rozpočet

K pIšQworkám jsem se dostal před třemi lety. Nejdřív jen jako tiskový mluvčí, velice záhy jsem byl vedoucí celého PR a marketingového týmu a nakonec poslední dva roky také vedoucí obchodu. Po třech letech končím, poněvadž interní nepsané pravidlo říká, že pIšQworky můžou organizovat jen vysokoškoláci, a mě v lednu čekají státnice.

Na pIšQworkách nikdy nikdo nedělal na plný úvazek a nikdy to nebyla ničí hlavní náplň práce. Všechno dělají studenti ve volném čase.

pIšQworky se finančně vyhouply z prvního ročníku, který skončil ve ztrátě pokrytou jádrem týmu, v ziskovou akci, která dává pěknou brigádu středoškolákům a vysokoškolákům. V dnešním roce už bylo na "výplatní pásce" 51 osob. Není to výdělek jako mají holky na livechatu, ale dovolím si tvrdit smysluplnější brigáda než skoro cokoliv jiného, co by vysokoškoláci mohli při studiu dělat. Kvůli penězům to ale primárně nikdo nedělá. Většina z nás by to dělala (nebo v minulosti dělala) i dobrovolně.

Ze zbytku zisku potom občanské sdružení Student Cyber Games hradí svůj rozvoj, částečně přispívá na vzdělávací program SCG akademie nebo třeba pořádá turnaje v dětských domovech a přináší tam s sebou kopu dárků.

Komerční ale ušlechtilé

Když jsem úplně poprvé před partnery na jednání vyslovoval šesticifernou sumu, byl jsem mírně nervózní. Zbytečně. V SCG si zakládáme na tom, že nepřijímáme sponzorské dary. Všichni partneři dostanou za svou podporu (finanční i materiální) naprosto odpovídající plnění, které snese všechna tržní měřítka.

Partneři pIšQworek 2012
Partneři pIšQworek 2012


Nabídka našich služeb obsahuje přes padesát položek. Loga na herních Centropenech nebo papírových arších jsou naprostý základ. Celé to ale jde mnohem dál. Snažíme se být trochu jako UEFA. Víte, jak fotbalisti vodí na nástup za ručičku děti, jejichž rodiče to vyhráli v soutěži s Master Card? Mám na mysli něco takového. Výzkum mezi středoškoláky? Testování produktů? Kontakty na ředitele škol? Vnitropodnikový turnaj v pIšQworkách? Sdělení v massmailu? Product placement ve videospotech? Doprovodné hraní deskovek na turnajích? PR na Facebooku? Scouting mladých talentů? To všechno pro partnery děláme.

Děláme radost hráčům i partnerům
Děláme radost hráčům i partnerům


Při tom všem jsme ale za celou historii pIšQworek neobdrželi jedinou stížnost na to, že by soutěž komukoliv připadala zkomercionalizovaná. A to se osobně bavíme se stovkami učitelů, dostáváme stovky emailů a odpovědí ve feedbackových dotaznících.

Nikdy jsme totiž nepřestali myslet na hlavní poslání pIšQworek, které vychází z mise SCG: 1) trénovat logické a analytické myšlení studentů, 2) přinášet do zkostnatělých vzdělávacích institucí školu hrou, 3) sbližovat studenty napříč pohlavím, školami, třídami, obory, věkem i rasami, 4) podporovat týmového ducha, soutěživost a smysl pro fair-play.

Dělat prospěšné věci se zkrátka dá i komerčně, říká náš předseda.

Video z letošního finále myslím pěkně ukazuje obě dimenze - uvidíte na něm, co všechno se na takové soutěži dá "prodat", a zároveň, jak ušlechtilý z toho může vzejít výsledek.



Co bude dál? Revoluce ve školství u nás i v zahraničí

V letošním roce se soutěž otevřela také pro základní školy a otestovali jsme pilotní turnaj na Slovensku. V příštím roce tak zřejmě čeká pIšQworky expanze na úplně nový trh, která může všechna čísla i zdvojnásobit.

Krom toho po pěti letech dochází k výrazné generační obměně. Zakladatelé jsou vesměs pryč a několik projektových vedoucích se s pIšQworkami právě loučí. Rozjeli jsme ale interní vzdělávací programy, školení, workshopy a projektové simulace, které zajistí naprosto hladké předání a kontinuitu. Nová generace nás v mnohém předčí. O tom jsme přesvědčeni.

Stáhněte si závěrečnou zprávu ročníku 2012 v PDF


Krom toho máme v šuplíku rozpracovaných několik dalších revolučních programů pro české školství. Na jeden projekt rozvíjející gramotnost ve vyhledávání na internetu (tzv. googlení) hledáme investora/silného partnera. SCIO tomu věří. Rozpočet je cca osm milionů na první dva roky. Kdybyste o někom věděli, budu rád, když nás spojíte.

Tento text píšu částečně v drobných slzičkách. pIšQworky mi daly do života hrozně moc: zkušenosti, znalosti, kamarády, argument pro zaměstnavatele, zástupy jímavých fotek: děti na pIšQworkách, vozíčkáři na pIšQworkách, Vietnamci a Romové na pIšQworkách, radost, objetí, podané ruce, pIšQworky v dětských domovech; naučily mě pokoře. Já jsem se zase snažil dát jim své tři své nejlepší roky. A pro obě strany to klaplo.










Štítky: , , , , , , , , ,