Datasexuální přístup k předsevzetím mi loni přinesl ovoce. Stáhněte si šablonu pro svůj vlastní plán roku 2014

Jsou totálně k ničemu! Že je lidi nedodrží, většinou vědí už v momentě, kdy si je ukládají. Ještě horší ale je, že i kdyby je dodržet chtěli, na konci roku nedokáží vyhodnotit, jestli uspěli. Proto jsem na novoroční predsevzetí šel loni jinak. S daty a Excelem. Díky tomu vím, že jedno se mi podařilo splnit na 88 %.





V byznysu se říká, že cíle, které si stanovujete, by měly být SMART (Specific, Measurable, Attainable, Relevant, Time-bound). A stejně by to mělo být s předsevzetími. Musí být měřitelné (jinak nevíte, jestli jste jich dosáhli), vyjádřitelné v číslech (jinak se nedají měřit), musí být relevantní ke kvalitě vašeho života (jinak nemáte jakýkoliv důvod se na ně už 2. ledna nevykašlat) a musí být také dosažitelné (jinak se jich také vzdáte jako marného boje).

Cíl: Být hodnější na svou ženu


Říct si, že budete víc sportovat nebo budete hodnější na svou ženu, je sice pěkné a vznešené, ale takto formulované předsevzetí nebudete nikdy schopni vyhodnotit. Nebudete si to totiž ani pamatovat.

Vždy je potřeba určit si (jak se říká v sociálních vědách operacionalizovat) indikátory onoho jevu, které se dají měřit, a ty si zapisovat a sledovat, jestli se blíží kýženému počtu.

V případě manželky by to například mohly být následující měřitelné indikátory:



Když si budu vše poctivě zaznamenávat, pravděpodobně v prosinci zjistím, že jsem s ní strávil 5 večerů, zatímco s kámošema v hospodě 50, ona mi řekla 9x "miluji tě" a já jí jednou v opilosti, že ji mám rád, a asi 6x jsem jí vyhuboval, že je blbá kráva.

V takovém případě budu díky datům vědět, že jsem špatný manžel. A moje předsevzetí z loňska (i když nedodržené) mi dá náhled na můj život, který může vést k radikální změně v roce příštím. A pokud si budu dělat průběžné vyhodnocení, může změna nastat i mnohem dříve než za rok.

Už chápete rozdíl mezi špatně a dobře položenými předsevzetími? Výborně. Tak se můžeme podívat na ta má z roku 2013.

Datasexuální předsevzetí roku 2013


Na začátku loňského roku jsem si předsevzal, že dosáhnu



A jak jsem dopadl?

Špatně. Nedosáhl jsem ani jednoho ze svých cílů. Díky datům ale vím přesně, jaký byl můj rok 2013. Můžu se na základě nich poučit a použít je pro to, aby rok 2014 byl ještě lepší.

Dataxexuální rok 2013 Pavla Šímy
Holistní pohled na můj rok 2013


Třetina volných dnů oproti průměrné populaci


V roce 2013 jsem hodně pracoval. Dosáhl jsem jen na 44 volných dnů. Přičemž jen víkendy a státní svátky v roce 2013 daly dohromady 116 dnů. Průměrný člověk s dovolenými by měl mít přibližně 150 volných dnů.

Díky datům jsem si nicméně v poslední čtvrtině roku uvědomil, jak na tom jsem, a naordinoval si každý víkend alespoň jeden volný den. Což lze pěkně vidět na vizualizaci. Stejně jako to, že jsem loni měl dvě období, kdy jsem jel měsíc v kuse.

Vizualizace day-offů Pavla Šímy v roce 2013
Vizualizace day-offů 2013. Vidíme dvě měsíční šňůry bez odpočinku a vyrovnanější poslední čtvrtlení.

Nejvíc jsem jezdil na kole. Ale málo. A necestoval


Loni jsem taky překvapivě málo sportoval. I když tady se aspoň můžu vymluvit, že jsem si 14. 7. zlomil ruku, což mě na tři měsíce vyřadilo z jakéhokoliv sportování (i když ne z pracovního nasazení). Nebýt této události, mohl jsem na 100 jednotek sportu dosáhnout. Ale každý správný hospodář s nenadálými událostmi počítá a do plánů si dává rezervu, takže to pořádná výmluva vlastně není.



Vizualizace sportování Pavly Šímy v roce 2013
Vizualizace sportování v roce 2013. V létě vidíme velký výpadek po zlomení ruky.

Nejpraktikovanšjší sporty Pavla Šímy v roce 2013
Přehled nejpraktikovanějších sportů v roce 2013. Vede kolo. Ale vyzkoušel jsem i Airsoft a Kettlebell lessons.


Totálně jsem selhal v cestování. Byl jsem sice v Anglii, na Kypru a několikrát v Rakousku, ale to je všechno stará nudná Evropa. Nový kout světa jsem neprobádal. Nebyl na to čas.

Investice upřednostněny před ziskem


Přestože jsem hodně pracoval, málo jsem vydělal. Nestěžuji si. 300 tisíc není na první rok po absolutoriu úplně špatné, ale kýžený milion to prostě není. Tady ale výmluvu mám. Přibližně ve třetině roku jsem se rozhodl, že čas budu spíše věnovat do věcí s delší návratností investice.

Díky data-driven přístupu například vím, že do Institutu politického marketingu, který jsme spustili v červenci, jsem investoval 164 hodin práce. Institut přitom zatím nevydělal ani korunu (a ani vydělat neměl).

V Než zazvoní jsem nechal loni 202 hodin času. Z přesných dat, která si vedeme, zase vím, že jsme asi 51 % veškerých nákladů (mzdových i nemzdových, čili čas i cash) věnovali do administrativy, strategie a rozvoje, vývoje nových služeb a produktů a obchodu. Jen 49 % potom šlo na marketing a samotný výkon služeb. V roce 2013 jsme ale dokončili celé portfolio produtků a sehnali a zaučili nové pracovníky. Takže jsme teoreticky připraveni na to, aby se poměr investic letos radikálně změnil a abychom se dostali do pěkných černých čísel.

Tento cíl se navíc dá ještě splnit zpětně. Stačí v následujících dvou letech vydělat alespoň 2,7 milionu a pak trojletku zprůměrovat. :)

Datasexuální ponaučení pro příští rok


Klíč k úspěchu, spokojenému životu a dosažení svých cílů je velice jednoduchý. Intuitivně ho znám už pár let, ale data z loňského roku mi dávají empirické podloží pro to, abych mu uvěřil a oddal se mu naplno.

Více říkat ne a být více soustředěný.

Proto budu v příštím roce méně pracovat, více sportovat, více cestovat a zároveň vydělám více. Najdu si asistentku a budu více delegovat práci. Budu odmítat více lidí (poptávajících, holek, kamarádů, co mě tahají do hospody) a budu si vybírat jen ty životní podniky, které mají největší potenciál.

Šablona pro předsevzetí 2014 - DOWNLOAD


Chcete taky získat životní data a vědět, jak si na tom stojíte?

Stáhněte si šablonu, kterou jsem vytvořil pro rok 2014, včetně vysvětlivek a prvního předvypněného měsíce. Během pěti minut nahradíte mé cíle za své a můžete začít svůj první datasexuální rok.

Stáhněte si verzi pro Numbers (mhohem krásnější!).

Nebo si stáhněte verzi pro Excel.

Šablona pro novoroční předsevzetí 2014
Stáhněte si vlastní šablonu pro rok 2014


Budu rád, když mi za rok napíšete, jak vám tabulka pomohla v dodržování předsevzetí a dosahování vašich cílů. Pamatujte, že „sky's the limit, ale bez dat se nikdy na Měsíc nedostanete.


Štítky: , , , , , , ,